Wil je als zelfstandig thuisverpleegkundige aan de slag, dan heb je cliënten nodig. Hoe meer cliënten, hoe hoger jouw inkomen, maar hoe weten toekomstige cliënten jou te vinden? Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat je klantenkring groeit. In dit artikel kijken we naar marketing in de zorg. Is dit altijd noodzakelijk voor zelfstandige thuisverpleging?
Opties zelfstandige thuisverpleging
Als zelfstandige thuisverpleegster, kun je op verschillende manieren zichtbaar worden voor jouw patiënten. Welke manier bij jou aansluit, hangt af van de vorm die je kiest om als zelfstandige aan het werk te gaan. Je hebt hierbij verschillende opties:
- Eigen praktijk: Je werkt zelfstandig en bepaalt je eigen werktijden, tarief en verlof. Wanneer een klant je benadert, kun je sturing geven aan de tijd waarop je afspreekt. Je werft zelf klanten en kiest bij welke mensen je thuis komt. De boekhouding, contracten en facturatie regel je zelfstandig, evenals je medische materialen.
- Uitzendbureau: Via een uitzendbureau werk je altijd volgens een vast tarief per uur. Het bureau regelt de complete facturatie en je krijgt maandelijks betaald voor jouw verleende diensten. Naar patiënten hoef je niet op zoek; dat doet het uitzendbureau.
- Groepspraktijk: Je werkt in een team van thuisverpleegkundigen onder de naam van de groepspraktijk. Je hebt directe collega’s waarmee je overlegt, vangt elkaars rooster op bij uitval en kan gebruikmaken van bijscholing in groepsverband en hulp bij je administratie. De praktijk zoekt zelf klanten.
- Erkende dienst: Bij een erkende dienst vormen thuisverpleegsters met hun eigen praktijk een samenwerkingsverband, maar behouden wel hun eigen praktijknaam. Er wordt onder één groepsnummer getarifeerd en de werkplanning gebeurt door een coördinator. Vaak biedt een erkende dienst hulp bij je administratie en facturatie. Ook krijg je korting op bijscholing, verzekeringen en medische materialen. De klanten zoek je zelf onder de naam van je eigen praktijk.
Zowel met je eigen praktijk als bij een erkende dienst zorg je dus voor je eigen klantenkring. Dit betekent dat je aan de slag moet met zorgmarketing. Je gaat jezelf profileren en nadenken over de uitstraling van je praktijk. Wat wil je dat mensen denken wanneer ze jouw bedrijfsnaam en logo zien? En welke boodschap wil je doorgeven?
Hoe werf ik cliënten?
Marketing in de zorg klinkt misschien een beetje gek, maar als zelfstandige thuisverpleging is het wel noodzakelijk dat mensen je weten te vinden. Een website en het gebruik van socialmediakanalen als Facebook en Instagram helpen je hierbij. Ook kun je nadenken over jouw doelgroep en hoe je die het beste kunt bereiken. Oudere mensen worden eerder geprikkeld door een flyer of een advertentie in de lokale buurtkrant, dan een post op Instagram. Ook kun je persberichten schrijven en zo proberen met een artikel over je praktijk in de krant te komen. Of geef cadeautjes, als bijvoorbeeld een valpreventie training aan huis.
Hulp bij zorgmarketing
Je bent in de eerste plaats thuisverpleegkundige en geen marketeer van beroep. Maar een social media workshop is bij zelfstandig ondernemerschap geen overbodige luxe om je op weg te helpen. Laat je de marketing activiteiten liever aan een professional over? Ga dan eens in gesprek met een communicatiebureau gespecialiseerd in de zorg. Ook kun je eens met andere zelfstandige thuisverplegers om de tafel om ideeën uit te wisselen over een marketingstrategie. Je vindt collega-thuisverpleegsters in je buurt, via de listings op deze website. Met een beetje hulp, kom je een heel eind.