Regelgeving thuiszorg; kwaliteitsgarantie in de thuiszorg

02 augustus 2021 · door Mete

In België maken veel inwoners gebruik van gezinszorg en aanvullende thuiszorg. Om ervoor te zorgen dat u kwalitatief hoogwaardige hulp ontvangt; heeft de overheid het kwaliteitsdecreet ingesteld. Daarnaast biedt de overheid een erkenning voor dienstverleners. In dit artikel gaan we verder in op deze vormen van regelgeving in de thuiszorg.

Regelgeving thuiszorg versus erkenning

Elke dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg kan bij het Agentschap Zorg en Gezondheid een erkenning aanvragen. Deze erkenning is niet verplicht en de erkenningsnormen verschillen per type dienstverlener. Om erkenning te krijgen, moet de dienst voldoen aan een aantal erkenningsvoorwaarden. Hierbij kunt u denken aan zaken als:

  • Het uitvoeren van een jaarlijks sociaal onderzoek bij u thuis, om de behoefte van de gezinszorg of aanvullende thuiszorg te bepalen.
  • Het aanbieden van schoonmaakhulp, wanneer uit het sociale onderzoek blijkt dat schoonmaakhulp noodzakelijk is.
  • Het in rekening brengen van een eigen bijdrage aan de persoon die thuishulp of gezinshulp ontvangt.
    Voor u als klant, maakt het geen enkel verschil of uw dienstverlener is erkend. U kunt dus ook gebruik maken van een niet erkende dienstverlener.
  • Het biedt wél voordelen voor de dienstverlener zelf om erkenning aan te vragen, omdat de overheid subsidies biedt aan dienstverleners die een erkenning hebben ontvangen.

Inspectie van de dienstverlener

Is uw dienstverlener eenmaal erkend? Dan kan er een inspectie worden uitgevoerd door de zorginspectie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. U kunt de inspectieverslagen zelfs online aanvragen via het aanvraagformulier. Tijdens de inspectie wordt bijvoorbeeld gelet op handhaving van de regels en het voldoen aan de kwaliteitseisen. Een inspectie kan zowel onaangekondigd als aangekondigd worden uitgevoerd. Ook worden inspecties uitgevoerd naar aanleiding van een klacht of ernstige gebeurtenis.

Kwaliteitsdecreet bewaakt de thuiszorg

Sinds 1 januari 2010 moeten alle diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg verplicht voldoen aan het kwaliteitsdecreet. De bedoeling is hiermee niet alleen de kwaliteit van uw zorg te bevorderen en te verbeteren maar ook te bewaken. Vanuit het kwaliteitsdecreet is de dienstverlener verplicht om    

  • Een kwaliteitsbeleid te voeren.
  • Een kwaliteitshandboek op te stellen en ook te gebruiken.
  • Zichzelf periodiek te evalueren.
  • Jaarlijks een kwaliteitsplanning op te stellen.
  • Jaarlijks ook een jaarverslag te maken.

Zoals u ziet moet een dienstverlener in de thuiszorg dus aan een hoop eisen voldoen. Zo bent u verzekerd van uitstekende dienstverlening. Heeft u ook thuisverpleging nodig? Kijkt u dan eens op deze website voor een thuiszorg dienstverlener bij u in de regio. De medewerkers vertellen u graag hoe alles in zijn werk gaat.

Thuisverpleging